At være del af den største finansielle koncern i Skandinavien betyder, at mange young professionals har Nordea højt på deres liste over attraktive arbejdsgivere. Men når de først er begyndt deres karriere, hvad kan der gøres for at sikre, at de beslutter sig for at blive?
YPAI-resultaterne fra 2020 indikerer, at ca. halvdelen af respondenterne i hvert land overvejede muligheden for udvikling og karrierefremskridt for at være vigtig for dem, og Khuram Abbas Anjum, der er Head of Talent Acquisition i Nordea, og godt klar over, hvad det kræves, for at tilbyde dem de muligheder, de søger.
– Young professionals er vores fremtid; vores fremtidige ledere, vores fremtidige kreatører, vores fremtidige innovatorer. Young professionals kommer med et klart sind og friske ideer, som hjælper virksomheden med at vokse og tilpasse sig den stadigt skiftende forretningskontekst. Det er derfor, vi investerer i dem, siger Khuram.
– Vi har har flere programmer, der giver en bred oplevelse meget tidligt i deres karriere. De giver dem mulighed for at lære og vokse ved at blive udsat for forskellige områder og arbejdsopgaver, hvilket også viser, at vi bekymrer os, og vi investerer i deres fremtid, forklarer han.
For mange af de kandidater, Nordea søger at tiltrække, begynder processen, før de har afsluttet deres universitetsuddannelse.
– Vores Graduate-program giver young professionals et indblik i en række forretningsområder i løbet af det 2-årige program. Vores young professionals inden for ”Personal Banking” og ”Business Banking” har et uddannelsesprogram, der er designet, så de bliver de bedste til at håndtere kunder på en professionel måde.
Når Nordea først har fundet en kandidat og bragt dem ombord, er hensigten klar – hold dem inden for virksomheden, hvis det er overhovedet er muligt.
– Mere end halvdelen af vores åbne ledige stillinger er besat af interne talenter. Med tusinder af forskellige job i Nordea er der en mulighed for alle at finde deres næste skridt internt, siger Khuram.
–Vores talentagenda handler om at fastholde vores interne talentfulde young professionals. Vi giver mennesker mulighed for at shine. Vores læringsagenda giver en række selvudvalgte træningsmoduler for selvlæring samt organiserede kurser, der er tilpasset folks individuelle og professionelle vækst.
Det er ikke let at finde disse kandidater på et overfyldt marked og Nordea kaster sit net vidt og bredt for at identificere det talent, de har brug for, ved hjælp af sociale medier til at skabe opmærksomhed om Nordea og møde potentielle medarbejdere på karriere-events.
Mest af alt koncentrerer Nordea sig dog mest om at give eksisterende medarbejdere en chance for at sprede vingerne.
– Vores rekrutteringsfunktion arbejder utrætteligt for at lede efter interne kandidater til interessante jobmuligheder,” siger Khuram.
En indsigt, der blev bevist i dette års undersøgelse, er det stærke ønske fra young professionals om at forsætte med at udvikle og lære nye ting. Det kan være ved at lave eksterne kurser, der betales af deres arbejdsgiver, eller ved at prøve forskellige roller inden for virksomheden. Nordea har tydeligvis en gennemtænkt plan for at udvikle young professionals og opbygge deres viden inden for flere områder. Dette er en af grundende til, at vi finder Nordea på denne års liste over Danmarks 25 mest attraktive arbejdsgivere.
Årets resultater har tre separate fokusområder og derudover har vi udarbejdet en international rapport. Download dem alle, eller den du finder mest interessant.