My profile
My profile
Academyexpand_more
For jobsøgendeexpand_more
For virksomhederexpand_more
Find medarbejdereexpand_more
Kompetenceudviklingexpand_more
Bliv en mere attraktiv arbejdsgiverexpand_more
Hvorfor Academic Work?expand_more
Guidesexpand_more
Om osexpand_more
Om Academic Workexpand_more
Bliv en del af Academic Workexpand_more
CSR og miljøexpand_more
Vilkårexpand_more
Kontaktexpand_more
Ansøgning

Sådan skriver du en god ansøgning

Vi ved, at en persons potentiale ikke kan forudsiges ud fra ens CV eller ansøgning. Derfor arbejder vi med evidensbaseret rekruttering - en metode, der reducerer ubevidst bias gennem psykometriske tests og adfærdsfokuserede interviews. I nogle af vores rekrutteringsprocesser kan en ansøgning blive efterspurgt. Men hvad skal en god ansøgning indeholde? Hvordan skal det struktureres? Her deler vi vores bedste tips!

Download vores ansøgning eksempel

Fem tips til den gode ansøgning


1. Match dine kompetencer med annoncen
Inden du begynder at skrive din ansøgning, bør du studere stillingsopslaget grundigt for at finde ud af, hvad der bliver bedt om. Hvad er arbejdsopgaverne? Hvilke personlige kompetencer efterspørges? Når du har dannet dig et billede af, hvad virksomheden søger, og hvad der er vigtigt for den konkrete stilling, er det tid til at matche det med dine egne kvaliteter og kompetencer. Skriv en liste over dine erfaringer, faglige kompetencer og tidligere resultater, der er mest relevante for den stilling, du søger.

2. Din indledning er afgørende
Du starter din ansøgning på bedste vis ved at forklare klart og kort, hvorfor du søger stillingen. Hvad fangede din interesse? Hvad tiltrækker dig ved virksomheden? Afslut det indledende afsnit med kort at begrunde, hvorfor du er den rette til stillingen. Prøv at tænke fra arbejdsgiverens perspektiv: Hvorfor skal de ansætte dig?

3. Sælg dig selv!
Nu er du nået til delen, hvor du skal give eksempler på de erfaringer og resultater, du tidligere har angivet som mest relevante for stillingen. Søger du et job, hvor der for eksempel kræves gode samarbejdsevner, kan det være godt at fortælle om din erfaring med at arbejde i projektgrupper. For den person, der læser din ansøgning, vil det være mere konkret og troværdigt, hvis du kan forklare din erfaring og kompetencer ved hjælp af rigtige eksempler, frem for blot at slå fast, at du kan eller har gjort noget. Tænk igen fra arbejdsgiverens perspektiv og fortæl dem, hvad du kan bidrage med, og hvad virksomheden kan forvente af dig.

4. Afslut med en opfordring
Afslut din ansøgning med at udtrykke dit ønske om at komme til samtale. Du kan for eksempel skrive "Jeg ser frem mig til at møde jer og fortælle mere". Når du skriver en spontan ansøgning (til en uopfordret stilling) er det godt at afslutte med at gøre det klart, hvem der forventes at tage den næste kontakt – dig eller arbejdsgiveren.

5. Husk at læse korrektur
Når du føler dig færdig med din ansøgning, er det en god idé at lægge den fra dig et stykke tid og så læse det igen lidt senere. Et tip er også at få en anden til at læse det for at hjælpe dig med at få øje på eventuelle stavefejl og foreslå ændringer eller yderligere erfaringer, der kan være gode at fremhæve.

Eksempel på en ansøgning

Hvordan skal du bygge en god ansøgning op? Vi har skabt en skabelon, som du kan få inspiration til opbygning og indhold. Du downloader den nedenfor!

Spørgsmål at besvare i din ansøgning

  • Hvorfor søger du efter netop denne stilling? Hvad er det, der tiltrækker dig ved stillingen og virksomheden?
  • Hvorfor ville du være et perfekt match til denne rolle?
  • Hvilke af dine erfaringer og kompetencer vil du kunne bruge i denne rolle og på hvilken måde?
  • Hvad kan du bidrage med til rollen og til virksomheden? Hvorfor skulle de ansætte dig?

Hvad skal ikke inkluderes i en ansøgning?
Undgå at inkludere personlige oplysninger i dit ansøgning. Eksempler på denne type information kan være, hvordan din familiesituation ser ud. Fokuser i stedet på det, der er vigtigt for stillingen. For eksempel er det, at du har en hund, sjældent noget, der påvirker, hvor godt du er egnet til rollen.

Hvor lang skal ansøgningen være?

Svaret er, at du højst bør holde dig til én A4-side, gerne kortere. Husk at det ikke er længden, men indholdet der er afgørende. Mange ansøgninger er skrevet i løbende tekst, men du behøver ikke nødvendigvis gøre det samme. Du kan for eksempel opstille to lister ved siden af ​​hinanden, hvor du i den ene oplister, hvad arbejdsgiveren søger, og i den anden, hvad du kan tilbyde, der matcher de krav, der søges i annoncen. Du kan også med fordel dele din ansøgning op i underoverskrifter. Uanset hvordan du sætter din ansøgning op, bør du holde det kort – medtag kun det, der er direkte relevant for den stilling, du søger.

Så er der styr på din ansøgning! Interesseret i flere jobsøgningstips?