For at få en bedre forståelse af, hvordan en kandidat fra AW Academy giver værdi for arbejdsgivere, har vi taget en snak med Frederik Thulin. En erfaren produktejer med over ti års erfaring, som ikke kun har arbejdet direkte med vores kandidater som kunde, han er nu en af de talentfulde fagfolk, der underviser hos AW Academy.
I løbet af sin karriere indså Fredrik, at for at skabe IT-produkter, der var elsket af både deres skabere og deres forbrugere, var IT-talenter nødt til at have den rigtige blanding af hårde og bløde kompetencer. Hårde færdigheder var let tilgængelige i nutidens verden af digitale læringsmuligheder, men bløde færdigheder var ikke så let at opnå. Det var en af de ting, der tiltrak Frederik til AW Academy, hvor han nu underviser i kurser i kompetencer som interessentstyring, kravstyring, workshop- og trainingfacilitering, selvledelse og præsentationsevner.
– Jeg samarbejder med AW Academy, fordi jeg elsker min branche, og vi brug for flere medarbejdere. Vi har brug for mange flere IT-talenter, og det forventes, at Sverige alene vil mangle 70.000 IT-folk i 2024, og jeg ved, at situationen i Danmark er den samme. Så konklusionen var let: For at imødekomme samfundets stigende efterspørgsel efter digitalisering har vi brug for flere IT-kolleger. AW Academys koncept med et 12-ugers Accelerated Learning Program har vist sig at være vellykket igen og igen. Jeg har set det på egen hånd. Og at være en del af den rejse er meget givende for mig.
– De kommende konsulenter, der er tilmeldt AW Academys forskellige programmer, har alle et par ting til fælles: De er energiske, målorienterede, mangfoldige og ekstremt lærevillige. Dette skaber et godt undervisningsklima for os lærere og et stærkt læringsmiljø for eleverne selv.
– Vi hører så meget om manglen på kvalifikationer, men hvad virksomhederne ikke er klar over er, at der er et væld af skjulte talenter derude. Mennesker, der har alle træk som en typisk IT-kandidat, men som mangler noget af den praktiske viden. Academic Work er bogstaveligt talt eksperterne i at finde mennesker med potentiale. Og ud over den kompetencetræning, de modtager under det ekstremt intense 12-ugers program, har de en energi, ydmyghed og sult efter at lære, som traditionelle kandidater ofte kan mangle. AW Academy-deltagere er mennesker, der har valgt at skifte karrierevej og har foretaget en betydelig investering i både tid og kræfter for at gøre det. Så de er forpligtet til at lykkes og ivrige efter at bidrage til succesen for de virksomheder, de slutter sig til efter eksamen.
En anden fordel er, at ved at åbne talentmassen for folk uden for den traditionelle IT-verden, er vores kandidater meget mere forskellige end den stereotype IT-profil. Dette giver virksomheder mulighed for bedre at inkorporere diversitet og inklusion i deres IT-afdeling. Med en frisk, ivrig og mangfoldig gruppe af talenter, der slutter sig til deres team, får virksomheder nye perspektiver på potentielt gamle løsninger.
– Deltagerne arbejder ekstremt hårdt og gennemgår meget i løbet af disse 12 uger. Generelt er alle programmerne meget praktiske frem for teoretiske. Det er der ikke tid til på 12 uger. Vi bruger Action Learning og Accelerated Learning-metoder, hvilket betyder, at der er rigtig mange øvelser. Måske er tyve procent af dagen forelæsninger fra mig og de øvrige firs er øvelser.
I mine klasser opretter jeg en fiktiv virksomhed med scenarier baseret på, hvad jeg har set og oplevet ved at arbejde i denne branche i over et årti. Vi bruger én modelvirksomhed gennem de 12 uger, der anvender forskellige teorier og forskellige metoder til den samme sag for at simulere et virkeligt arbejdsmiljø.
Vi leverer handlingsorienteret, praktisk information og kompetenceudvikling, så de er bedst rustet til at begynde at arbejde direkte efter endt uddannelse. Dette er noget, de ikke kan få gennem onlinekurser, og det, der gør, at vi kan passe så meget ind på så kort tid.
– Det må være, hvor mange kompetencer en person kan udvikle i løbet af så kort en periode. Mange af eleverne kommer fra baggrunde langt fra IT og teknologi. Alligevel arbejder de som Junior IT-konsulenter mandag morgen direkte efter eksamensdagen. Det er imponerende!
– Jeg vil bede dem om at tage mine ord for gode varer. Jeg har set konceptet fungere på egen hånd i mange år - fra et kunde- og et lærersynspunkt. De fleste af vores programmer kræver en form for tredjepartscertificering, hvad enten det er for eksempel fra Microsoft eller Salesforce. Så det er ikke kun os, der sætter kriterierne for programmet. Og vi har over 2000 konsulenter fra Academy, der er blevet ansat og over 400 glade kunder, så jeg gætter på, at det er et af de største beviser.
Der er helt sikkert nogle IT-mennesker, der påstår, at vi bare "tager nogen fra gaden og gør dem til en IT-konsulent". Men det er slet ikke det, vi gør.
Vi tager ikke hvem som helst ind. Faktisk er vi meget selektive i vores rekrutteringsproces, og alle vores programdeltagere er blevet forhåndsbedømt til succes.
AW Academy udfordrer uddannelsesinstitutionerne ved at tilbyde tidsbesparende kvalitetsuddannelser med det formål at mindske manglen på kvalificeret arbejdskraft. Vi tror på, at læring er løsningen på både udvikling og vækst hos såvel enkeltpersoner som i organisationer.
Hør en tidligere Academy-deltager fortælle sin oplevelse
Danske Tascha drømte om et karriereskifte. For at få sin drøm til at gå i opfyldelse søgte hun ind på Academy for Salesforce. I dag er hun certificeret Salesforce-konsulent.Læs Taschas historie
Telia casestudie
Ligesom mange andre organisationer i dag er Telia konfronteret med manglen på IT-kompetencer og kæmper med at løse rekrutteringsopgaver i det nødvendige tempo. Læs hvordan vi hjalpLæs casestudiet
Vi samarbejder med Salesforce
For at imødekomme behovet for kompetencer samarbejder Academic Work og AW Academy med Salesforce for at rekruttere og uddanne nye konsulenter inden for økosystemet.Om samarbejdet