Salesforce er en af verdens mest innovative virksomheder, og deres i CRM-platform hjælper organisationer i deres digitaliseringsrejser. Efterspørgslen efter Salesforce-ekspertise stiger hver dag, og som konsulent vil du blive efterspurgt i økosystemet hos partnerfirmer og kunder, der bruger platformen.
Gennem Academys omkostningsfrie, intensive uddannelse er det nu muligt at lære Salesforce og starte en ny karriere som Salesforce-konsulent via Academic Works netværk.
Salesforce-platformen er udviklet i et hastigt tempo og bruges af virksomheder til bedre at forstå deres kunder og styre deres kontakter i alle faser. Fra markedsføring til salg og kundeservice. Dette fører til positive effekter, når det kommer til kundetilfredshed, lead-generering og bedre forretning.
Men hvad laver en Salesforce-konsulent i praksis, og hvordan er det at arbejde med platformen?
Han har tidligere arbejdet som IT-support hos Red Barnet og har altid haft stor interesse for IT. Han siger, at det ikke kræver tidligere erfaring at arbejde som Salesforce-konsulent, og at det bedste er at løse problemer i alle forskellige størrelser og muligheden for kontinuerlig selvudvikling. Det sociale aspekt er også meget givende ved arbejdet.
Min sædvanlige arbejdsdag er baseret på at finde tekniske løsninger og have en god dialog med kolleger. Sammen taler vi om forskellige problemer og løsninger. Vi diskuterer også meget om, hvordan vi kan hjælpe vores kunder med at arbejde mere effektivt, konkluderer Jon.
At arbejde med Salesforce indebærer en blanding af at lytte til kundernes behov og teknisk løse dem med Salesforce-platformen, herunder foretage fejlfinding. Det er et tæt samarbejde med både kunden og udviklerne i deres eget team.
Med en CRM-platform i konstant udvikling og vækst går meget af arbejdet også ud på at vedligeholde og udvikle sin egen kompetence, for eksempel ved at tage forskellige certifikater.
Motivation for selvudvikling, kontinuerlig læring og problemløsning fungerer som et godt udgangspunkt for at arbejde med Salesforce og IT generelt. Personligt bliver jeg stadig begejstret, hver gang jeg formår at løse et problem, uanset størrelsen,” siger Jon.
Efterhånden som ens erfaring øges, kan rollen udvikles efter egne interesser. Som Salesforce-konsulent kan du fokusere på for eksempel at udføre mere definitions- og designarbejde, få en stærkere teknisk ekspertise, fokusere på projektledelse eller hvorfor ikke blive Scrum Master?
Dog er tålmodighed og et åbent sind i starten en fordel – enhver ny karriere begynder med enklere opgaver og læring fra seniorer.
Jon fortæller også om, hvordan samarbejde altid var til stede på Academy. Under den intensive uddannelse, er peer-to-peer-læring - det vil sige læring af hinanden - konstant til stede i klasseværelset.
Energien mellem deltagerne var speciel, og det var den, fordi hele klassen var så motiveret. Motivationen hos de andre var virkelig inspirerende, og det kan også påvirke, hvor meget energi du lægger i dig selv,” siger Jon.
Jon mener, at Academy udgjorde et solidt fundament for sin nye karriere i Salesforce-økosystemet. Efter 12 uger kan ingen blive en fuldgyldig ekspert, men læringen fortsætter selv efter uddannelsen gennem Academy.
Jeg anbefaler at arbejde med Salesforce for dem, der er interesserede i teknologi, men som også vil lære nye kompetencer og konstant udvikle sig selv.”
Der er konstant ændringer i Salesforce i gang med nye opdateringer og udviklingsarbejde. Jon beskriver den attitude, der hjælper dig med at arbejde i et sådant miljø.
”En ting kan løses på mange forskellige måder, så det er vigtigt at se mulighederne.”