Med en god onboardingproces skaber du forudsætninger for, at dine nye medarbejdere hurtigt kan lære virksomheden og dens kultur at kende, komme ind i deres nye roller og skabe resultater. Men hvordan lykkes du med onboarding, når det skal gøres på afstand? Vi har listet en masse tip til, hvordan skaber en god onboarding digitalt.
Når du gennemfører en onboarding på afstand, er det vigtigt, at du skaber et stærkt grundlag for engagement, tillid og sikkerhed. Nøglen til en vellykket onboardingproces er at stille klare forventninger. Sørg for, at din nye medarbejder forstår, hvad der forventes, hvilken rolle de har og hvilke opgaver, de er ansvarlige for. Sørg også for, at den nye medarbejder hurtigt får indsigt i virksomhedens vision, mål, værdier og retningslinjer.
Som en del af onboarding-processen bør du udvikle en plan, der indeholder datoer, opgavebeskrivelser, forventninger og en beskrivelse af, hvordan den nye medarbejders fremskridt og præsentation bliver evalueret. Planlæg og book også digitale møder, som den nye medarbejder skal have med teammedlemmer eller andre medarbejdere, der er knyttet til personens rolle og ansvar. Disse møder bygger et godt fundament for fremtidigt samarbejde. Du kan tildele din nye medarbejder en mentor, som han eller hun kan henvende sig til for spørgsmål og udfordringer. Det er en nem og hurtig måde at få din medarbejder til at føle sig tryg, komfortabel og som en del af teamet.
Brug e-læringsværktøjer til at sikre den nye medarbejders kompetenceudvikling og for at have mulighed for regelmæssigt at følge op på fremskridt og udvikling. Dette er et tip, der gælder uanset om du gennemfører onboarding på kontoret eller digitalt.
Kommunikation er en nødvendighed i en onboardingproces. Heldigvis giver kommunikation gennem videokonferenceprogrammer, apps og andre digitale værktøjer virksomheder mulighed for at ansætte og onboarde nye medarbejdere på afstand. Videoværktøjer er gode til at opbygge relationer, dele store mængder information og introducere den nye medarbejder til programmer og opgaver under onboardingprocessen. Del din skærm, når du underviser i systemer og opgaver, og optag møder, når det er muligt, så din nye medarbejder kan vende tilbage til mødeoptagelsen, hvis der opstår spørgsmål bagefter.
At blive en del af en ny virksomhed kan være skræmmende og måske endnu mere skræmmende, når du starter din karriere hjemmefra. Book derfor regelmæssige såkaldte ”check-in” og ”check-out-møder” med nye medarbejder for at se, hvordan han eller hun har det, helst hver morgen og eftermiddag.
Onboarding handler ikke kun om de første fem dage. Det er en proces, der varer fra medarbejdernes første dag, indtil han eller hun er selvforsynende og skaber resultater på arbejdspladsen. Opsæt gerne flere milepæle for en længere periode, for eksempel tre, seks eller 12 måneder. Hav klare mål og opgaver, som medarbejderen skal udføre i de forskellige perioder, og som I derefter følger op på sammen.
Kontinuerlig evaluering og justering er nødvendige for, at din digitale onboardingproces kan fungere bedst. Bed om feedback fra din nye medarbejder om han eller hendes oplevelser. Hvad kan du eller jer som virksomhed gøre bedre eller anderledes? Hvad har din nye medarbejder brug for, for at det skal fungere bedst for dem? Feedback og forbedringer er vigtige i alle processer og ikke mindst i en digital onboardingproces.
Held og lykke!