Alle medarbejdere har forskellige og værdsatte spidskompetencer. For at sikre, at disse kompetencer aldrig går helt tabt, er successionsplanlægning yderst vigtig.
Denne form for planlægning beskriver, hvem der vil erstatte en person, der ikke længere er der for at yde sit bidrag - uanset af hvilken årsag, i en kortere periode eller permanent.
Folk kan være ambitiøse og loyale, men der vil altid være uforudsigelighed, og nøglemedarbejdere kan forlade virksomheden når som helst. I situationer som denne er det vigtigt at være forberedt på forandringer.
Hvad er successionsplanlægning?
Det er vigtigt at have en plan for, hvad der skal gøres, når en medarbejder med essentielle nøglekompetencer rykker videre til en anden rolle eller forlader virksomheden. Successionsplanlægning forbereder din virksomhed på uforudsigelige situationer og gør håndteringen af dem lettere.
Det primære spørgsmål, der skal adresseres, er: Hvordan erstatter vi medarbejdere med bestemte nøglekompetencer, når de ikke længere er der?
Hvorfor har virksomhed brug for en successionsplan?
”Det er vigtigt at have en detaljeret plan, før situationen bliver kritisk, og du skal begynde at planlægge nu, hvis du ikke allerede er startet” siger Marcus Åberg, specialist i People Plan hos Academic Work.
Hans ekspertise er at hjælpe virksomheder med at udvikle en langsigtet plan for deres personale og deres employer brand. Manglen på en successionsplanlægning er en af de mest kritiske risikofaktorer, udtaler han.
”Allokér ressourcerne nu snarere end midt i en uforudsigelig situation”, fortsætter han.
"Uforudsigelige situationer, såsom medarbejdere med nøglekompetencer, der bliver syge på samme tid, eller en situation, der kræver, at du skal afskedige flere ansatte, kan naturligvis sætte dig i en vanskelig situation."
Uden en detaljeret succession risikerer man, at personer med nøglefærdigheder pludselig mangler, hvilket gør det vanskeligt at komme videre med forretningskritiske opgaver.
”Det essentielle er at spørge dig selv: Ved du, hvilke personer i din organisation, der besidder sådanne nøgleroller og færdigheder? Og ved du, hvem der skal erstatte disse roller, hvis det er nødvendigt? ”, siger Markus Åberg.Definition
Definition
Successionsplanlægning er arbejdet med at identificere og udvikle fremtidige ledere i din virksomhed - ikke kun for bestyrelsesmedlemmer, men for alle nøgleroller på alle organisatoriske niveauer. At have en sådan plan sikrer, at virksomheden fortsætter med at køre glat, når en vigtig medarbejder forlader virksomheden.