Gode kolleger fører til et godt arbejdsmiljø, og vi ved alle hvor vigtig et godt arbejdsmiljø er for, at du virkelig trives på din arbejdsplads. Her får du tips til, hvordan du kan blive en bedre kollega og bidrage til at skabe et lidt bedre arbejdsmiljø.
Hvordan skal en god kollega være? Svaret kan variere fra person til person. For nogle er det en, der reagerer hurtigt på henvendelser, mens det for andre kan være en, der ikke stjæler madpakken fra køleskabet. Det er nok nemmere for os at blive enige om, hvad der er en dårlig kollega. Ikke desto mindre kan vi opremse et par punkter, som med garanti vil gøre dig til en bedre og vellidt kollega.
Læs også: Dos & don'ts på arbejdspladsen
Når du møder dine kollegaer på gangen eller på vej til kantinen eller køkkenet, så hils på dem. At hilse med et "hej" eller "godmorgen" er både en inkluderende og sød handling, som dine kolleger helt sikkert vil kunne lide og værdsætte.
Godt samspil på arbejdspladsen er vigtigt for hele arbejdsmiljøet. Ingen forventer, at humøret hele tiden er i top, men det gælder også for dårligt humør. At være sammen med mennesker, der bare er i dårligt humør, er trættende for langt de fleste mennesker, og det kan også påvirke både trivsel og præstation. At holde humøret oppe og være positiv betyder derfor meget for stemningen i hele teamet. Hvis det er helt umuligt at holde humøret oppe, så sig det i stedet, at du har en dårlig dag og ikke er den bedste version af dig selv.
En teamplayer har altid sit team og virksomhedens bedste for øje, støtter og tilbyder hjælp, når en kollega har meget at lave. Hvis en kollega har gjort noget godt, er det vigtigt at give ros for at anerkende præsentationen. Hvis en kollega kollega har gjort noget mindre godt, er det vigtigt, at du giver konstruktiv kritik på, hvordan vedkommende kan præstere bedre, så det er nemmere at holde motivationen oppe.
Hver enkelt medarbejder fungerer godt ambassadør for virksomhedens brand. De bedste kolleger lever også op til virksomhedens værdier. Hvis du ikke gør det, og måske heller ikke anerkender virksomhedens værdier, er du muligvis på den forkerte arbejdsplads.
Læs også: Skab et udviklende tankesæt
Mange mennesker går på arbejde, selv når de er syge. Ikke alene får det dig til at præstere dårligere end normalt, men det vil også tage endnu længere tid at komme dig, når du ikke får slappet af. Du risikerer også at smitte dine kollegaer. Hvis det er vigtigt, at du er på arbejde for at klare netop den opgave, så er det bedre, at arbejder hjemmefra, og måske blot et par timer om dagen. Som man siger - det er bedre at blive en dag for meget end en dag for lidt.