Er du jobsøgende? Så er det en god idé at være aktiv på LinkedIn. LinkedIn er verdens største sociale forretningsnetværk med over 600 millioner brugere verden over. Hvis du bruger netværket korrekt, øger du dine chancer for at finde den næste spændende jobmulighed – men også dine chancer for at blive fundet af rekrutteringskonsulenter! Her et par tips til dig, der er på jobjagt og vil blive endnu bedre til at bruge LinkedIns potentiale til at finde den næste spændende stilling.
LinkedIn er en platform for at netværke på en professionel måde, og dit profilbillede skal derfor være af professionel karakter. Dit profilbillede bør derfor ikke bestå af kærestebilleder, billeder taget til festlige sammenkomster eller et portræt med dit kæledyr. Dit billede skal dække dit ansigt og skuldre og tages foran en neutral baggrund. Klæd dig i tøj, der svarer til dresscoden i den branche, der gerne vil arbejde for, og smil med øjnene!
Øverst på din profil har du mulighed for at uploade et baggrundsbillede, der kan tiltrække opmærksomhed og gøre din profil endnu mere synlig. Her kan du vælge, om du vil have en standard Linkedin-baggrund, eller om du vil uploade et billede og tekst, som du selv designer. Tænk at du kan bruge dette som en slags annonceplakat for hvilke interesser og kompetencer du har.
Overskriften kan have op til 160 tegn og fungerer på samme måde som et visitkort. Det du skriver er synligt, når nogen søger (efter dig) på Linkedin. Hvis du ønsker det, kan du medtage stillingsbetegnelsen og din arbejdsplads i overskriften, men hvis du er jobsøgende kan det betale sig at bruge meget tid på dette afsnit, og understrege din kompetencer i overskriften.
I resuméet skal du beskrive dine nøglekompetencer, og hvorfor netop du er en relevant kandidat. Hvis du har specifikke situationer eller resultater, som du kan vise, så brug dem. Hvis du ønsker at blive bemærket af rekrutteringskonsulenter og arbejdsgivere, der leder efter kvalificerede personer, bør du inkludere nøgleord på din profil. Det kan være nøgleord, som du mener kan være relevante for den type job, du søger. Fremhæv gerne en eller to kompetencer, som er vigtige for den type job, du søger, og beskriv dem tydeligt i din profil. Husk at resuméet skal være konkret og letlæseligt, så brug korte sætninger/punktformer.
Her bør du opremse alle de kompetencer, du mener er relevante for den branche, du kan forestille dig at arbejde i. Den bør også opdateres en gang imellem, så relevante arbejdsgivere kan se, hvilke kompetencer du har. Tænk grundigt over, hvad du er god til, og hvad du mestrer. Lad også dit netværk anerkende dig for dine kompetencer.
Din profil på Linkedin er som et online CV, så vær ikke bange for at opdatere det. Det er her, du skal vise, hvad du kan, og hvad du er god til. Hvis du har publiceret artikler, deltaget i projekter eller måske ledet et projekt, fået topkarakterer på dine studier eller har en form for diplom eller priser, så kan du liste dem i denne kategori.
Tag dig tid til at følge grupper, som du mener er relevante for dig. Følg gerne virksomheder, du vil holde dig opdateret på. Følger du virksomheder, som du kan forestille dig at arbejde for, får du også nemmere adgang til jobannoncer og andre nyhedsopdateringer fra dem i dit feed. Det er også en god mulighed for at tage kontakt til dem, især hvis du er aktiv på at like/dele.
Hvis du i øjeblikket er jobsøgende, kan du vælge funktionen på LinkedIn kaldet 'open på work'. På denne måde kan du vise virksomheder, at du leder efter nyt job.
Psst!. Du kan også oprette en jobagent via Academic Work og få underretninger, så snart en spændende jobmuligheder dukker op.
Held og lykke med jobsøgningen!
Gennem Academic Work kan du oprette en jobagent. Det vil sige, at du får besked, når der dukker ledige stillinger på vores jobside, som matcher dine præferencer. Vi har hjulpet mange studerende og akademikere med det næste skridt i karrieren. Er du interesseret at få jobanbefalinger fra os? Så kan du oprette en jobagent - det er nemt og smart!