Academic Work Logo
people walking and talking
YPAI

YPAI 2024 – Bliv en mere attraktiv arbejdsgiver

For dig som arbejdsgiver er Young Professionals et uvurderligt aktiv, men det kan nogle gange være en udfordring at forstå deres behov og ambitioner. Med vores YPAI-undersøgelse kan du hjælpe dig selv på vej. Når vi ved, hvad unge fagfolk stræber efter, kan vi hjælpe dig med at tiltrække, udvikle og fastholde morgendagens arbejdsstyrke og samtidig hjælpe fremtidige talenter med at blomstre i deres karriere.

YPAI presentation event

Hvem ved, hvad Young Professionals tænker? Det gør vi. Og det kan du også komme til.

Young Professional Attraction Index (YPAI) er en årlig omfattende undersøgelse, hvor vi spørger unge fagfolk - studerende og akademikere i begyndelsen af deres karriere - hvilken arbejdsgiver de helst vil arbejde for, og hvad der gør en arbejdsgiver attraktiv.

Målet er at hjælpe virksomheder og organisationer med at forstå, tiltrække og udvikle morgendagens unge talenter.

Foretrækker den nye professionelle generation en god løn eller en god arbejdskultur? Find ud af, om din virksomhed er på top-25-listen over de mest kvalificerede virksomheder for Young Professionals. Eller find ud af, hvad du kan gøre for at komme derop. Undersøgelsen giver værdifulde perspektiver på de vigtigste overvejelser for Young Professionals i Danmark, når de skal vælge arbejdsgiver.

9

Års jubilæum

1000

Young professionals surveyed

1

Seminar

Sådan foregår YPAI-undersøgelsen

Forundersøgelse

Vi beder professionelle tidligt i karrieren om at definere de 10 vigtigste faktorer, når de vælger arbejdsgiver, samt de 100 mest attraktive arbejdsgivere. Dette perspektiv, der løbende opdateres, giver os enestående indsigt. Resultaterne danner grundlaget for svarmulighederne i hovedundersøgelsen.

YPAI-score

Resultatet er den såkaldte YPAI-score, som er en moderne og unik måleenhed for en virksomheds omdømme. Scoren er baseret på tre faktorer, som vægtes lige højt: virksomhedens omdømme, dens opfattede succes inden for sit felt og respondentens villighed til at arbejde for den pågældende arbejdsgiver. Denne måling er udviklet i samarbejde med Kantar, baseret på deres faktoranalyse af over 23.000 internationale interviews om brandopfattelse.

Validitet

Respondenterne er professionelle tidligt i karrieren, og undersøgelsen foretages blandt 1.500-6.200 personer afhængigt af det lokale marked. For at øge undersøgelsens validitet implementerer vi en række tiltag såsom vægtning og variansundersøgelser. Vægtning af respondenterne udføres med hjælp fra Kantar for at tilpasse sig lokale variationer i køn, alder og studieretning. Data indsamles fra hvert enkelt lands statistikmyndighed. For at have et sammenligningsgrundlag udføres der en separat valideringsundersøgelse med Early Career Professionals, som er tilfældigt udvalgt af Kantar. Resultaterne kombineres herefter for at skabe et stærkere valideringsgrundlag.
people laughing

Book en skræddersyet præsentation til din virksomhed

Vil du gerne have en skræddersyet præsentation af YPAI 2024, der er tilpasset din organisations unikke behov og præferencer? Lad vores YPAI-specialist føre dig gennem indsigterne og udforske strategier til at øge din organisations appel som arbejdsgiver for morgendagens Young Professionals.

Hvad får du ud af det?

Indsigtsfulde data: Få indsigt i det aktuelle talentmarkedslandskab og dyk dybt ned i områder, hvor dine handlinger og dit lederskab kan gøre den største forskel.

Nøglefaktorer: Vigtige komponenter for at tiltrække unge professionelle og deres indflydelse på din organisation.

Kend dine vigtigste målgrupper: Forståelse for din primære demografi som f.eks. it, teknologi eller finans.

Konkurrencefordel: Hold dig foran konkurrenterne ved at forstå og opfylde behovene hos morgendagens arbejdsstyrke.

Langtidsvirkning: Tips til at opbygge et stærkt employer brand og skabe en kultur, der tiltrækker og fastholder dine bedste medarbejdere i mange år fremover.